KITA BOLEH MALAYSIA BOLEH

SAYA ANAK MALAYSIA

Ahad, 9 Ogos 2009

TAHUN 4/ TEMA 5: UNIT 7 KENALI MALAYSIA



Kenalilah Malaysia

Malaysia adalah sebuah negara yang merdeka dan terdiri daripada Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak dengan jumlah keluasan 329,758 kilometer persegi. Malaysia mengandungi 13 buah negeri (termasuk Sabah dan Sarawak) dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Labuan. Ibu kotanya Kuala Lumpur terletak di Semenanjung Malaysia


Kenali Malaysia : Perlembagaan Malaysia
Perlembagaan merupakan satu susunan rang undang-undang dasar yang merangkumi prinsip serta peraturan bagi menentukan bentuk pemerintahan sesebuah negara.
Perlembagaan Malaysia adalah perlembagaan bertulis yang berdasarkan Perlembagaan Tanah Melayu 1957. Ia menjamin kestabilan politik, perpaduan rakyat, kemajuan negara serta sistem pemerintahan yang cekap dan sistematik.
Ciri-ciri Perlembagaan Malaysia:
(a). Pemerintahan berdasarkan prinsip demokrasi
(b). Agama Islam adalah agama rasmi tetapi kebebasan amalan agama-agama lain dibenarkan.
(c). Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
(d). Kedudukan setiap rakyat adalah sama di sisi undang-undang
(e). Yang Di-Pertuan Agung memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera.

Kenali Malaysia : Rukun Negara
Rukun Negara merupakan ideologi kebangsaan Malaysia. Rukun Negara telah dihasilkan oleh MAGERAN (Majlis Gerakan Rakyat) setelah peristiwa trajedi 13 Mei yang berlaku pada tahun 1969.

Rukun Negara

Kepercayaan Kepada Tuhan

Kesetiaan Kepada Raja dan Negara

Keluhuran Perlembagaan

Kedaulatan Undang-undang

Kesopanan dan Kesusilaan

Kenali Malaysia : Penduduk
Rakyat Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum. Orang Melayu, Cina dan India masing-masing membentuk 59%, 32% dan 8%, iaitu 99% daripada jumlah penduduk. 1% penduduk yang lain termasuk Kadazan, Iban, Bajau, Kayan, Kenyah, Kedayan, Murut, Melanau, Serani dan orang asli yang lain. Kesemua kaum hidup harmoni sungguhpun mempunyai kepercayaan, kebudayaan dan latar belakang sejarah yang berbeza. Mereka telah bersama-sama membentuk sebuah negara yang bersatu dan makmur.

Kenali Malaysia : Iklim
Kedudukan Malaysia adalah di kawasan khatulistiwa, dikelilingi hampir di semua arah oleh laut, memberikan Malaysia iklim panas, basah dan hujan sepanjang tahun.
Ciri-ciri iklim:
(a). Hujan

(i). Taburan hujan rata dan lebat (lebih kurang 2500 mm)
(ii). Dua musim hujan lebat serentak dengan ekuinoks, yang mana April dan Oktober adalah bulan-bulan yang menerima hujan lebat.
(iii). Kebanyakan hujan yang turun ialah jenis hujan perolakan
(iv). Kawasan tinggi menerima hujan bukit

(b). Suhu

(i). Min suhu tinggi, kira-kira 27 darjah selsius.
(ii). Julat suhu tahunan kecil, kira-kira 1 darjah selsius.

Sejarah Malaysia
Malaysia mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Sebelum negara ini mencapai kemerdekaan, pihak kerajaan berusaha untuk mewujudkan perpaduan di kalangan rakyat. Pihak kerajaan menghadapi pelbagai masalah seperti masalah kerakyatan, masalah agama, masalah bahasa rasmi dan masalah sosial. Perjalanan menuju ke arah kebebasan dan demokrasi bukan semudah yang kita sangkakan. Pelbagai masalah yang wujud dalam masyarakat pelbagai kaum perlu diselesaikan sebelum kita memimpikan kemerdekaan. Walau bagaimanapun, rakyat Malaysia telah berjaya mengecapinya hasil daripada kebijasanaan pemimpin-pemimpin serta pengorbanan dan tolak ansur rakyat Malaysia.
Setelah mencapai kemerdekaan, Malaysia terus berkembang maju dan mula dikenali di pentas antarabangsa. Kita perlu bersyukur kerana dapat menikmati kemakmuran dan kesejahteraan antara rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Di bawah pemerintahan kerajaan Malaysia yang berkesan, kita telah berjaya mengharungi nama tanah air kita dalam apa jua bidang.
Malaysia telah dilanda krisis ekonomi pada Julai 1998, kemelesetan ekonomi ini merupakan satu trajedi daripada sistem pasaran terbuka yang tidak sempurna. Malaysia telah berjaya mengekalkan dan memulihkan ekonominya dalam tempoh masa yang pendek kerana berani mengambil langkah-langkah drastik yang sangat berkesan.
Pada masa ini, Malaysia sekali lagi menghadapi satu cabaran yang baru dalam alaf yang baru ini. Perkara seperti tunjuk perasaan dan perhimpunan haram tidak patut berlaku Malaysia. Rakyat Malaysia harus bersyukur atas kesenangan dan kemakmuran yang dinikmati. Rakyat Malaysia perlu imbas semula perjuangan pahit pahlawan negara demi mengerja cita-cita kemerdekaan. Kita tidak mahu hidup dalam keadaan seperti mana yang berlaku di Indonesia, negara jiran kita. Keamanan bukan sesuatu yang mudah diperolehi, kita harus menghargainya sebelum terlambat.
Kebanggan Malaysia
Malaysia merupakan sebuah negara membangun yang telah menunjukkan kebolehannya menandinggi negara-negara maju lain di dunia.
Walaupun usia kemerdekaan Malaysia hanya menjangkau setengah abad namun Malaysia boleh menandinggi negara-negara yang telah merdeka berabad lamanya. Ini dibuktikan dengan kejayaannya yang dikecapi Malaysia seperti pembinaan litar Sepang, Menara Berkembar Petronas, dan Menara Kuala Lumpur.
Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya yakin dan bangga terhadap negara kita Malaysia
Perlembagaan Malaysia
Perlembagaan merupakan satu susunan rang undang-undang dasar yang merangkumi prinsip serta peraturan bagi menentukan bentuk pemerintahan sesebuah negara.
Perlembagaan Malaysia adalah perlembagaan bertulis yang berdasarkan Perlembagaan Tanah Melayu 1957. Ia menjamin kestabilan politik, perpaduan rakyat, kemajuan negara serta sistem pemerintahan yang cekap dan sistematik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERSEMBAHAN GAMELAN

PERSEMBAHAN MUZIK BAMBOO SABAH

TAHUN 5: AKTIVITI 2A-SET INDUKSI(URUS MASA,KERJA SEMPURNA)

TAHUN 4: AKTIVITI 1 E-Saya Yakin Boleh

MUHIBBAH

MALAYSIAKU.. INDAH, PERMAI DAN MENAKJUBKAN...

TEMA 2-HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT :MENGHAYATI ADAB BERJIRAN

TAHUN BARU CINA

CAHAYA DEEPAVALI

ADAB BERHARI RAYA KAUM MELAYU

BERHEMAH TINGGI AMALAN MULIA

TEMA 3:HIDUP BERSAMA DISEKOLAH DAN MASYARAKAT -BUDI BAHASA AMALAN KITA

TEMA 2 : SAYANGI KELUARGA-SURAT DARI SEORANG IBU

PERMAINAN TRADISIONAL ETNIK SARAWAK- TIBOW