MINGGU | TEMA/TAJUK | HASIL PEMBELAJARAN | AKTIVITI |
1 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Mengenali Diri | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menjelaskan kekuatan dan kelemahan diri. - mengukuhkan kekuatan dan memperbaiki kelemahan diri - menunjukkan keyakinan terhadap kebolehan diri | Rujuk aktiviti m/s 2 |
2 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Perlakuan bertanggungjawab | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menyenaraikan perlakuan yang bertanggungjawab - mengamalkan perlakuan yang bertanggungjawab - berkeyakinan terhadap kebolehan diri | Aktiviti 1A |
3 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Usaha membawa kejayaan | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menjelaskan cara untuk mencapai kejayaan dalam pelajaran - mengamalkancara belajar yang betul untuk mencapai kejayaan - meningkatkan usaha untuk mencapai kejayaan diri | Aktiviti 1B |
4 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Bina kekuatan diri Portfolio diriku | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menerangkan tingkah laku yang dapat membentuk perwatakan mulia - menghasilkan portfolio diri sendiri - menghargai keunikan diri melalui portfolio diri | Aktiviti 1C Aktiviti 1D |
5 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Saya yakin boleh | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menjelaskan kata-kata pendorong yang boleh meningkatkan keyakinan diri - mengamalkan kata-kata pendorong untuk meningkatkan keyakinan diri - menunjukkan keyakinan terhadap kebolehan diri | Aktiviti 1E |
6 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Pengurusan Diri | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - mengenalpasti cara menguruskan diri - menguruskan diri dengan bertanggungjawab - menunjukkan perasaan sayang dan Bangla terhadap diri sendiri - | Rujuk Aktiviti Ms 11 |
7 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Makanan seimbang | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menyenaraikan jenis makanan seimbang - menjaga kesihatan diri dengan mengamalkan pemakanan yang seimbang - menyayangi diri dengan mengamalkan pemakanan yang seimbang | Aktiviti 2A |
8 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Jaga kebersihan diri | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menyatakan kepentingan menjaga kebersihan diri - menjaga kebersihan diri - menghargai diri dengan menjaga kebersihan diri | Aktiviti 2B |
9 | TEMA 1 SAYANG DIRI Beribadah menjamin kesihatan | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - mengenalpasti cara beribadah yang betul - melakukan riadah dengan cara yang betul - menyayangi diri dengan melakukan riadah yang betul | Aktiviti 2C |
10 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Penampilan diri yang positif Saya bertutur dengan sopan | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menerangkan ciri penampilan diri yang positif - menerangkan kepentingan bersopan semasa bertutur - menunjukkan penampilan diri yang positif dan meyakinkan - mengamalkan peraturan yang sopan dalam kehidupan - menghargai diri melalui penampilan diri yang positif - bersopan dalam pertuturan | Aktiviti 2D Aktiviti 2E |
11 | TEMA 1 SAYANG DIRI Tajuk: Bijak menguruskan diri | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - mengenal pasti cara-cara menguruskan diri - menguruskan diri dengan baik dan bertanggungjawab - menunjukkan keyakinan menguruskan diri | Aktiviti 2F |
12 | TEMA : 2 SAYANGI KELUARGA Tajuk: Mengenali keluarga sendiri | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - mengenali dan memahami angota keluarga asas dan kembangan - mengamalkan tingkahlaku sopan terhadap anggota keluarga - menyayangi dan berbangga dengan anggota keluarga | Rujuk Aktiviti m/s 25 |
13 | TEMA : 2 SAYANGI KELUARGA Tajuk: Kenali Keluarga Keluargaku kebanggaanku | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menceritakan salasilah keluarga - menyatakan kasih sayang dan penghargaan terhadap anggota keluarga - membina rajah salasilah keluarga - menghasilkan kata-kata untuk menunjukkan kasih sayang terhadap anggota keluarga - menghargai anggota keluarga - menunjukkan kasih saying dan menghargai anggota keluarga | Aktiviti 3A Aktiviit 3B |
14 | TEMA : 2 SAYANGI KELUARGA Tajuk: Keluarga Bahagia | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - memahami anggota keluarga - bercerita tentang anggota keluarga - menyayangi dan berbangga dengan anggota keluarga | Aktiviit 3C |
15 | TEMA : 2 SAYANGI KELUARGA Tajuk : Profil keluarga Sehari dalam kehidupan keluargaku | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat: - menyatakan latarbelakang setiap anggota keluarga - mengenalpasti latarbelakang setiap anggota keluarga - mengumpulkan maklumat tentang anggota keluarga - berinteraksi secara sopan dengan anggota keluarga - menghargai anggota keluarga - menghormati dan menghargai sumbangan anggota keluarga | Aktiviti 3D Aktiviit 3E |
16 | TEMA 3 HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT. Tajuk: Interaksi dengan komuniti sekolah | Pada akhir pelajaran ini murid dapat: - menyatakan kepentingan hidup bersama secara harmoni di sekolah - berinteraksi dengan rakan pelbagai kaum di sekolah - menghormati komuniti sekolah | Rujuk aktiviti: m/s 36 |
17 | TEMA 3 HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT. Tajuk: Patuhi Peraturan Sekolah | Pada akhir pelajaran ini murid dapat: - menyenaraikan kepentingan peraturan sekolah - menghasilkan peraturan kelas - mematuhi dan menghargai peraturan sekolah | Aktiviti4A |
18 | TEMA 3 HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT. Tajuk: Warga sekolah bersopan | Pada akhir pelajaran ini murid dapat: - menyenaraikan perkataan yang menunjukkan sikap sopan - mengucapkan kata-kata sopan - menghargai warga sekolah | Aktiviti 4B |
19 | TEMA 3 HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT. Tajuk: Hormati pelawat sekolah | Pada akhir pelajaran ini murid dapat: - menyatakan cara berinteraksi dengan pelawat sekolah - berinteraksi secara sopan dengan pelawat sekolah - menghormati dan bersedia membantu pelawat sekolah | Aktiviti 4C |
20 | TEMA 3 HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT. Tajuk: Saya warga sekolah bertanggungjawab | Pada akhir pelajaran ini murid dapat: - menyatakan cara berinteraksi dengan komuniti sekolah - berperanan sebagai warga sekolah yang bertanggungjawab - menghormati komuniti sekolah | Aktiviti 4D |
21 | TEMA 3 HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT. Tajuk: Hargai khidmat pekerja sekolah | Pada akhir pelajaran ini murid dapat: - menyatakan tugas dan tanggungjawb pekerja sekolah - berinteraksi secara sopan dengan pekerja sekolah - menghargai sumbangan pekerja sekolah | Aktiviti 4E |
22 | TEMA 4 KENALI BUDAYA Tajuk Kenali dan apresisai warisan budaya | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - mengenalpasti pelbagai warisan budaya - mengekalkan warisan budaya - berbangga dengan kekayaan warisan budaya | Rujuk Aktiviti m/s 47 |
23 | TEMA 4 KENALI BUDAYA Tajuk Keunikan pakaian yang kita warisi Pakaian Tradisional kebanggan kita | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - membandingkan keunikan pakaian tradisional pelbagai kaum - mengenalpasti pelbagai jenis pakaian tradisional pelbagai kaum - mereka pakaian berasaskan pakaian tradisional - melukis pakaian tradisional pelbagai kaum - berbangga dengan warisan budaya pakaian tradisional pelbagai kaum | Aktiviti 5A Aktiviti 5B |
24 | TEMA 4 KENALI BUDAYA MALAYSIA Tajuk Resepa makanan tradisional kita Asal usul makanan kita | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - mengenalpasti jenis-jenis makanan tradisional pelbagai kaum - menjelaskan asal usul makanan tradisonal - menghasilkan buku resepa makanan tradisional - menghasilkan koleksi asal usul makanan tradisional - berbangga dengan keunikan warisan buday makanan tradisional pelbagai kaum - berbangga dengan makanan tradisional yang diwarisi | Aktiviti 5C Aktiviti 5D |
25 | TEMA 4 KENALI BUDAYA MALAYSIA Tajuk Kenali dan apresiasi adab budaya Malaysia | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menghuraikan adab sosial budaya - mengamalkan adab sosial yang diwarisi keluarga - menghormati adab sosial pelbagai kaum | Rujuk Aktiviti m/s 55 |
26 | TEMA 4 KENALI BUDAYA MALAYSIA Tajuk Kenali adab makan masyarakat Adab makan amalan kita | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menceritakan adab makan pelbagai kaum di - mengenalpasti adab semasa makan - mengamalkan adab semasa makan - menghormati adab makan pelbagai kaum di - berbangga dengan adab makan yang diamalkan | Aktiviti 6A Aktiviti 6B |
27 | TEMA 4 KENALI BUDAYA MALAYSIA Tajuk Bertutur dengan sopan | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menyenaraikan kata ucapan yang sopan - mengamalkan kata ucapan yang sopan - menunjukkan sikap sopan dalam pertuturan | Aktiviti 6C |
28 | TEMA 4 KENALI BUDAYA MALAYSIA Tajuk Adab Perbualan telefon | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - mengenalpasti adab bertutur semasa perbualan telefon - mengamalkan adab semasa bertutur - menunjukkan sikap sopan semasa perbualan telefon - | Aktiviti 6D |
29 | TEMA 4 KENALI BUDAYA MALAYSIA Tajuk Perlakuan bersopan Beradab budaya kita | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menjelaskan kebaikan perlakuan bersopan. - mengenalpasti adab social yang diamalkan oleh masyarakat - mengamalkan adab dalam perlakkuan bersopan - berbangga dengan perlakuan bersopan - berbangga dengan amalan adab dalam kehidupan harian | Aktiviti 6E Aktiviti 6F |
30 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Tajuk Kenali Malaysia | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menjelaskan keistimewaan negara sendiri - hidup bersama-sama dengan aman dalam masyarakat pelbagai kaum - bersyukur kerana dapat hidup dalam negara yang aman dan makmur | Rujuk aktiviti m/s 66 |
31 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Malaysiaku tercinta | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menamakan ibu negeri bagi negeri-negeri di Malaysia - mencari maklumat tentang negeri-negeri di Malaysia - berbangga dan cinta akan negara | Aktiviti 7A |
32 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Benderaku | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menyatakan identiti negeri-negeri di - melukis dan mewarnakan bendera negeri-negeri di - berbangga terhadap negara | Aktiviti 7B |
33 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Malaysia bumi bertuah Negaraku Malaysia | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menyenaraikan tempat menarik di - menceritakan keunikan - mengumpulkan maklumat tentang tempat-tempat menarik di - menghasikan brosur bertemakan “Negaraku - menghargai tempat-tempat menarik di dalam Negara - berbangga dengan negara | Aktiviti 7C Aktiviti 7D |
34 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Tajuk Malaysiaku Permai | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - mengenalpasti keunikan Malausia - menghasilkan buku skrap berkaitan - menghargai dan bersyukur kerana dapat hidup dalam negara yang aman dan makmur | |
35 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Berbangga dengan identiti negara | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - mengenalpasti identity negara - menjalankan tanggungajwab sebagai warganegara - Berbangga dengan identity negara | Rujuk Aktiviti m/s74 |
36 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Tajuk: Malaysia Negaraku tercinta Istimewanya Malaysia | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menyatakan rasa bangga terhadap negara - menyatakan rasa bangga sebagai rakyat - mendeklamasikan sajak patriotic - melafazkan kata-kata yang menunjukkan semangat patriotic - menghargai dan mencintai negara - bersyukur kerana hidup dlam negara yang aman dan makmur | Aktiviti 8A Aktiviti 8B |
37 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Tajuk: Keranamu Malaysia | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menyenaraikan langkah yang diambil untuk mengharumkan nama negara - menghasilkan peta minda tentang cara mengharumkan nama negara - berbangga sebagai warganegara Malaysia | Aktiviti 8C |
38 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Tajuk: Setia negara | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menyatakan taat setia terhadap negara - menghasilkan akujanji taat setia terhadap negara - berasa bangga dan cinta negara | Aktiviti 8D |
39 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Tajuk: Identiti negara | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - mengenalpasti identiti negara - bekerjasama dengan rakan - berbangga dengan identity negara | Aktiviti 8E |
40 | TEMA 5 MALAYSIA NEGARAKU Tajuk: Pameran Bulan Patriotisme | Pada akhir pengajaran ini, murid dapat : - menghuraikan rasa bangga dan cinta akan negara - mengadakan pameran bulan patriotismo - cinta akan negara | Aktiviti 8F |
- | |||
41 | TEMA 6 SEDIA HADAPI CABARAN Tajuk: Membina budaya cemerlang untuk masa depan | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat : - menyatakan kepentingan mengamalkan budaya cemerlang untuk kemajuan diri - mengamalkan budaya cemerlang untuk kemajuan diri - berusaha untuk mencapai kejayaan. | Rujuk Aktiviti m/s 88 |
42 | TEMA 6 SEDIA HADAPI CABARAN Tajuk: Amaran tingkahlaku terpuji | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat : - menyenaraikan tingkahlaku terpuji - menyenaraikan tingkahlaku yang terpuji dalam kehidupan - menyayangi dan menghargai diri | Aktiviti 9A |
43 | TEMA 6 SEDIA HADAPI CABARAN Tajuk: Usaha dan berjaya | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat : - menyenaraikan cabaran dan langkah mengatasi cabaran dalam pelajaran - mengamalkan budaya cemerlang dalam kehidupan - berusaha untuk berjaya | Aktiviti 9B |
44 | TEMA 6 SEDIA HADAPI CABARAN Tajuk: Berdaya saing | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat : - menyatakan pentingnya berdaya saing - mengamalkan daya saing yang positif - menghargai daya saing yang positif | Aktiviti 9C |
45 | TEMA 6 SEDIA HADAPI CABARAN Tajuk: Komputer sumber maklumat | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat : - menyatakan kepentingan komputer dalam kehidupan - menggunakan komputer untuk pembelajaran - berbangga dengan kemajuan teknologi | Aktiviti 9D |
46 | TEMA 6 SEDIA HADAPI CABARAN Tajuk: Kreatif untuk masa depan | Pada akhir pelajaran ini, murid dapat : - menyenaraikan tingkahlaku terpuji - menyenaraikan tingkahlaku yang terpuji dalam kehidupan - menyayangi dan menghargai diri | Aktiviti 9E |
BERBURU KE PADANG DATAR, DAPAT RUSA BERBELANG KAKI, BERGURU KEPALANG AJAR, BAGAI BUNGA KEMBANG TAK JADI...
KITA BOLEH MALAYSIA BOLEH
SAYA ANAK MALAYSIA
Sabtu, 1 Ogos 2009
RANCANGAN TAHUN PSK TAHUN 4
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan