KITA BOLEH MALAYSIA BOLEH

SAYA ANAK MALAYSIA

Khamis, 22 Julai 2010

TEMA 4 : TAHUN 4-ASAL USUL MAKANAN KITA


KELAS : 4 TERBILANG

OBJEKTIF:
Berbangga dengan kepelbagaian makanan Malaysia.
Mengenali dan merasai rasa sebenar makanan tradisional
Mengetahui asal usul makanan tradisional.
Mengetahui bahan-bahan dan cara membuat makanan tradisional
Memupuk semangat kerjasama di antara ahli kumpulan.


MAKANAN TRADISIONAL INDIA
WADEH, ROTI CANAI, DALCA DAN KARI AYAM


MAKANAN TRADISIONAL MELAYU

Nasi himpit, rendang dan serunding                           Lemping dan sambal tumis

                                                  
Nasi Lemak dan Sambal Tumis                                                              Ketupat Palas                                       
                          

                                             
Kuih Abuk-Abuk                                                                              Kuih Kole Kacang


        
Kuih Puteri Ayu                                                                             Kuih Seri Muka

                 
Kuih Bakar                                                                                      Karipap

MAKANAN TRADISIONAL CINA

     
Pau                                                                                     Char Kuey Teow

MINUMAN KEGEMARAN RAKYAT MALAYSIA                      

                 
SIRAP BANDUNG                                                                                          TEH TARIK

KUMPULAN PELAJAR MENGIKUT KAUM DI MALAYSIA

KUMPULAN KAUM INDIA



KUMPULAN KAUM MELAYU

Menikmati pelbagai sajian unik Malaysia..




6 ulasan:

  1. cikgu...dimana sya boleh dapatkan gambar dan penerangan tentang makanan tradisional di malaysia??

    BalasPadam
  2. Cikgu,saya rasa cikgu perlu tambahkan isi folio ini supaya lebih berinformasi tentang ciri-ciri yang perlu ada pada folio ini.....Maafkan saya cikgu jika cikgu rasa saya terlebih komen...Harap komen saya ini dititikberatkan supaya blog ini lebih berguna.

    Sekian,terima kasih!!!

    BalasPadam
  3. Saya rasa cikgu perlu tambah maklumat tentang makanan tradisional cina.Sebenarnya saya perlu menyiapkan folio makanan cina

    BalasPadam
  4. cikgu pls update dengan info skali gus......saya perlu siapkan saya nye folio......(nooffense)

    BalasPadam
  5. cikgu kenapa tak letak tentang makanan india cikgu.Cikgu tolong tambah makanan cina..........

    BalasPadam

PERSEMBAHAN GAMELAN

PERSEMBAHAN MUZIK BAMBOO SABAH

TAHUN 5: AKTIVITI 2A-SET INDUKSI(URUS MASA,KERJA SEMPURNA)

TAHUN 4: AKTIVITI 1 E-Saya Yakin Boleh

MUHIBBAH

MALAYSIAKU.. INDAH, PERMAI DAN MENAKJUBKAN...

TEMA 2-HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT :MENGHAYATI ADAB BERJIRAN

TAHUN BARU CINA

CAHAYA DEEPAVALI

ADAB BERHARI RAYA KAUM MELAYU

BERHEMAH TINGGI AMALAN MULIA

TEMA 3:HIDUP BERSAMA DISEKOLAH DAN MASYARAKAT -BUDI BAHASA AMALAN KITA

TEMA 2 : SAYANGI KELUARGA-SURAT DARI SEORANG IBU

PERMAINAN TRADISIONAL ETNIK SARAWAK- TIBOW