KITA BOLEH MALAYSIA BOLEH

SAYA ANAK MALAYSIA

Sabtu, 10 Oktober 2009

TEMA 6: SEDIA HADAPI CABARAN :TAHUN 5- AGAMA MEMBENTUK PERIBADI MULIA

PENJELASAN PRINSIP RUKUN NEGARA YANG PERTAMA
- KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN

BERBUAT BAIK DAN SALING HORMAT MENGHORMATI AMATLAH DITUNTUT OLEH SETIAP AGAMA DI DUNIA

Bangsa dan Negara Malaysia telah diwujudkan atas kepercayaan yang kukuh kepada Tuhan. Melalui kepercayaan beragama inilah akan menjadikan bangsa dan negara ini sebagai satu bangsa dan negara yang berdaulat.

Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa Islam ialah agama rasmi Persekutuan, tetapi agama dan kepercayaan-kepercayaan lain boleh diamalkan dengan aman dan tenteram di mana-mana bahagian di dalam Persekutuan dan tindakan membeza-bezakan terhadap seseorang warganegara atas alasan agama adalah dilarang sama sekali.

Jawatankuasa penggubal Rukun Negara menyedari akan pentingnya agama dan kepercayaan kepada Tuhan dalam kehidupan manusia. Ketiadaan agama boleh meruntuhkan keperibadian seseorang dan juga sesuatu bangsa dan negara.

Setiap agama menuntut umatnya mengamalkan tingkah laku yang mulia, saling hormat menghormati sesama manusia, berbuat baik sesama insan, ada sifat belas ikhsan sesama manusia dan juga haiwan. Setiap agama juga menuntut umatnya menjaga kesopanan dan maruah diri serta menjauhkan diri segala perkara yang boleh menjatuhkan maruah dan merosakkan diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Agama akan menjadi garis panduan dan benteng kepada umat manusia sejagat dalam menjalani hidup. Keteguhan agama dalam diri seseorang akan memandu ke arah kebaikan dan mencegah dari segala perbuatan yang mungkar.

Oleh yang demikian, menyedari betapa pentingnya keteguhan pegangan anggota masyarakat terhadap ajaran agama masing-masing, prinsip ini telah dipilih sebagai prinsip pertama dalam Rukun Negara.


Rujukan : Wikepedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERSEMBAHAN GAMELAN

PERSEMBAHAN MUZIK BAMBOO SABAH

TAHUN 5: AKTIVITI 2A-SET INDUKSI(URUS MASA,KERJA SEMPURNA)

TAHUN 4: AKTIVITI 1 E-Saya Yakin Boleh

MUHIBBAH

MALAYSIAKU.. INDAH, PERMAI DAN MENAKJUBKAN...

TEMA 2-HIDUP BERSAMA DI SEKOLAH DAN MASYARAKAT :MENGHAYATI ADAB BERJIRAN

TAHUN BARU CINA

CAHAYA DEEPAVALI

ADAB BERHARI RAYA KAUM MELAYU

BERHEMAH TINGGI AMALAN MULIA

TEMA 3:HIDUP BERSAMA DISEKOLAH DAN MASYARAKAT -BUDI BAHASA AMALAN KITA

TEMA 2 : SAYANGI KELUARGA-SURAT DARI SEORANG IBU

PERMAINAN TRADISIONAL ETNIK SARAWAK- TIBOW